Yevgeni Onyegin - AfişYEVGENİ ONYEGİN…. Eser Alexander Sergeyeviç PUŞKİN… Müzik Pyotr İlyiç ÇAYKOVSKİ… Libretto ve koreografi Yaroslav İVANENKO…

Yevgeni Onegin PUŞKİN’in manzum romanı/şiirsel romanı, yani şiir biçiminde kaleme alınmış bir roman. En tanınmış eserlerinden biri, bir dünya klasiği. Yine bir Rus efsanesi Çaykovski 1879 yılında eseri müziğe aktarmış, Yevgeni Onegin operasını tamamlamış. Koreograf John Cranko eseri 1965’te baleye aktarmış. Başka yorumlar da mevcut. Bizdeki yorum konuk koreograf Ukraynalı Yaroslav  İVANENKO’ya ait. İVANENKO ‘neo-klasik’ tarzı benimsediğini ifade ediyor. Müzikler için ise Çaykovski’nin Serenad, Francesca da Rimini, İtalyan Kapriçyosu, Rokoko Çeşitlemeleri, Ballet Imperial, Nocturne eserlerinden yararlanılmış.

Screenshot1Konu: Yevgeni Onyegin varlıklı, gününü gün eden biridir. Amcasının vefat haberini alır ve cenazesine gider. Orada Lensky ile tanışır. Lensky sevgilisi Olga’nın portresini çizmektedir. Arkadaş olurlar, Lensky Onyegin’i evine davet eder ve ailesi ile tanıştırır.  Olga’nın kız kardeşi Tatiana farklı biri olan Onyegin’e âşık olur, bir mektupla aşkını ilan eder. Ertesi gün Tatiana’nın doğum günü partisi vardır. Onyegin Tatiana’nın mektubunu yırtar ve Tatiana’yı küçük düşürür; gözü Olga’dadır. Lensky durumu fark eder ve ScreenshotOnyegin’i düelloya davet eder. Onyegin bunu istemese de Lensky’i ikna edemez ve düelloda Lensky’i öldürür. Aradan yıllar geçer, Tatiana General ile evlenmiştir; bir partide Onyegin ile karşılaşırlar. Bu kez Onyegin mektup yazar ve Tatiana’ya olan tutkusunu dile getirir. Tatiana hâlâ Onyegin’den hoşlansa da tutkularına yenik düşmez ve Onyegin’in mektubunu yırtarak beklenen ahlaklı tutumu sergiler.

Screenshot4Bale, opera, modern dans türü temsillerde eserin konusuna göz gezdirmenizde fayda varsa da ilk kez konusunu okumanıza gerek bile kalmadan çok rahat şekilde anlayabileceğiniz bir temsil seyredeceksiniz. Konunun seyirciye yansıması son derece başarılı. (Diğerleri başarısız, manasında değil bu cümle.) Akış çok güzel; bir masal dinler gibi. Özellikle Onyegin’in amcasını vefat sahnesi ve Onyegin ile olan ilişkisi kitapçıktaki özetten daha açık. Rüya canlandırmaları, hatırlamalar ve kimi zaman perdenin kullanımı ihtiyacınız olan Screenshot5tüm desteği veriyor. Fotoğraf çekilme sahnesi iyi düşünülmüş, farklı bir hareket katıyor.

Zengin dekorları seviyorum, sahneye ayrı bir gerçeklik veriyor. Yevgeni Onyegin’da dekor son derece zengin ve seyirciyi oyuna bağlıyor. Dekor geçişleri perdenin etkin kullanımıyla seyirciye hissettirmeden gerçekleşiyor. Perde önüne çerçeve düşüncesi çok akıllıca. Sahne çeşitliliği varsa seyircinin ilgisi de o ölçüde sahnede kalıyor bence.

Screenshot6Balerinlerimiz ve baletlerimiz harika. Seyrettiğim temsilde görev dağılımı şöyleydi: Burak KAYIHAN-Onyegin, Özge BAŞARAN-Tatiana, Özge ONAT-Olga, Eren KELEŞ-Lensky, Taner OĞUZHAN-General. Özge ONAT’ın sevinirken alkışla sıçraması sıcak bir hareket olmuş. Çok alıştığımız hareketlerin sıkça tekrarlanmaması biraz daha oyunu farklı kıldı sanırım. Tabii baleyle iç içe bir insan olmadığım için teknik olarak bu farkın nereden kaynaklandığını çözebilmiş değilim.

Diğer temsillerden farkı bence şuydu, seyirciyi sıkacak kadar solo dansa Screenshot7yer verilmemiş. Eğlence sahneleri tadında kalmış. Bazı temsillerde seyirciye sırayla selam durur gibi, uzun ve uzadıkça seyirciye sıkıcı gelen sahneler olabiliyor. Elbette işin uzmanlarına ilgi çekici, incelemeye değer bulunabilir; ancak seyircinin sıkıldığını görebiliyorum.

Kısacası Yevgeni Onyegin hem koreografisiyle, hem sahnesiyle, hem kostümleriyle tam bir terapi gibi gelecek size. Çok keyif alacağınıza eminim. Kaçırmamanızı tavsiye ederim.


*Fotoğraflar Devlet Opera ve Balesi sitesinden.

Bu yazının kategorisi BALE.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*
*
Website