RULETÔÇŽ Yazan Kosta KORT─░D─░SÔÇŽ Y├Âneten Talha KALOVOVÔÇŽ

Eserden ba┼člayay─▒m; ├ž├╝nk├╝ yazar Kosta KORT─░D─░SÔÇÖin bu eserle 2014ÔÇÖte K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ ├ľzel ├ľd├╝l├╝ almas─▒ beni ger├žekten ┼ča┼č─▒rtt─▒. Son derece kli┼če diyaloglar ve kal─▒plarla kurulu bir eser. ┼×imdi mesaj veriyorum tarz─▒ evrensel de─čerlere dokunmalar d─▒┼č─▒nda insan─▒n zihnini g─▒d─▒klayan, bir yerlere ├žeken tek bir sat─▒ra rastlamad─▒m. Oyunun kendi i├žindeki ├želi┼čkileri de ├žabas─▒. Esere dair ele┼čtirilerimi yaz─▒m─▒n sonunda birka├ž ├Ârnekle peki┼čtirece─čim.

Temsil (esere sad─▒k kal─▒narak) g├Âr├╝nmeyen bir sesin hangi olaylar─▒n neticesinde a├ž─▒l─▒┼č sahnesindeki duruma gelindi─čini a├ž─▒klamas─▒yla ba┼čl─▒yor. Durumu ├Âzetleyeyim, 1943 y─▒l─▒, yanl─▒┼č bir manevra neticesinde bir Alman Binba┼č─▒ (Caner KARADA─×) ve ayn─▒ b├Âl├╝kten bir Ba┼č├žavu┼č (─░brahim SEV─░N├ç) RuslarÔÇÖa esir d├╝┼čm├╝┼člerdir. Tam olarak nerede olduklar─▒n─▒, ne i├žin tutulduklar─▒n─▒ bilmemekle birlikte k─▒rk yedi g├╝nd├╝r esirdirler. Tek ba─člar─▒ ara s─▒ra gelip su veren, tas de─či┼čtiren bir Rus Y├╝zba┼č─▒d─▒r (Mustafa SEL├ç─░K).

Temsil gereksiz bir gerilimle ba┼čl─▒yor. Karakterlerin esir psikolojisiyle gerilimli, s─▒k─▒nt─▒l─▒ canland─▒r─▒lmalar─▒ ola─čan kar┼č─▒lanabilir; ama temsilde abart─▒l─▒ bir sahnelemeye gidilmi┼č bence, aralar─▒nda her an kavgaya tutu┼čacaklarm─▒┼č gibi bir sinir harbi; eserde ayn─▒ gerilim yok, tam aksine ba┼člang─▒├žta d├╝z bir sohbet, hatta ┼čakala┼čmalar okuyoruz. ─░lk sayfada (─░kisi de i├žtenlikle g├╝lerler) diye bir a├ž─▒klama var. Ve ne yaz─▒k ki konu┼čmalarda i├žerik ├žok bo┼č. (Oyunun temeline, kurguya dair i├žerikten bahsediyorum.) Oyuncular─▒n gerilimine ne s├Âylediklerini duyamayaca─č─▒m─▒z kadar y├╝ksek seste m├╝zik ekleniyor ara s─▒ra. (Nedense a┼čk m├╝zi─či gibi bir m├╝zik de kullan─▒lm─▒┼č.) Yani m├╝zik se├žimlerinde ve kullan─▒m─▒nda ciddi s─▒k─▒nt─▒ var.

Oyuncular─▒n s├╝rekli seyirciye bakarak (sanki orada duvar yokmu┼č da bir manzara varm─▒┼č gibi) oynamalar─▒ b├Âyle bir oyunda anlams─▒z; ├ž├╝nk├╝ bak─▒┼člar─▒ kapal─▒ mek├ónda tutmak zordur, ufka bak─▒yorlar. Oynamaya ├žal─▒┼č─▒yorlar ve oynamaya ├žal─▒┼čt─▒klar─▒n─▒ g├Âsteriyorlar. Ara ara oyundan ├ž─▒kan duraklamalar ya┼čan─▒yor. Be─čenmedim. Belki de kendileri i├žin yanl─▒┼č bir metin se├žtiler?

Yukar─▒da da yazd─▒─č─▒m ├╝zere eseri hi├ž be─čenmedim. K├╝├ž├╝k tefek ├Ârneklerle gidelim. Kli┼če:

BA┼×├çAVU┼×: Aynen ├Âyle. ├ľmr├╝nde hi├ž hastalanmam─▒┼č kad─▒nÔÇŽ
B─░NBA┼×I: Sonra da Katherina do─čdu!
BA┼×├çAVU┼×: Evet annemin ├Âl├╝m├╝nden d├Ârt ay sonraÔÇŽ
B─░NBA┼×I: Neden Katherina?
BA┼×├çAVU┼×: Annemin ad─▒yd─▒!
(Sessizlik)

Ve Binba┼č─▒ÔÇÖn─▒n ┼ču s├Âzleri ile yavan sosyal mesaj:

B─░NBA┼×I: Ben bu sava┼ča hi├ž kat─▒lmam─▒┼č olmay─▒ ye─člerdim! Ulusal Alman ├ž─▒karlar─▒, Nasyonel Parti, evrensel d├╝┼č├╝nceden yoksun mozai─či ve ├že┼čitlili─či yok eden bir bask─▒ rejimi! Bunun i├žin mi biz ve bizim gibiler tutsak d├╝┼čt├╝k!

├çeli┼čkiler:

Binba┼č─▒n─▒n hem pi┼čmanl─▒k duyup hem de sava┼č─▒ kazanma planlar─▒ yapmas─▒. Binba┼č─▒ÔÇÖn─▒n Ba┼č├žavu┼čÔÇÖtan ├Âz├╝r dilemesi, s─▒k s─▒k mahcup olmas─▒ vs.

Kurgu:

Oyunun ad─▒ Rulet. Rus ruleti asl─▒nda. Rulet sahnesi son be┼č dakikada ba┼čl─▒yor, tamamlan─▒yor, ├Âncesinde hi├žbir ipucu olmadan; rulete dair bir soyut alg─▒, ak─▒┼č, metaforik bir anlat─▒m yok, rulet seyretti─čimizi sadece sonuncu sahnede somut manada anl─▒yoruz. Halbuki oyunda kayda de─čer tek ├žat─▒┼čma rulet sahnesinde, t├╝m d├╝─č├╝m burada ├ž├Âz├╝lecek, seyirciyi en ├žok ba─člayacak sahne olmas─▒ gerekiyor.

Oyunun bende b─▒rakt─▒─č─▒ alg─▒ g├╝n├╝m├╝z T├╝rk sinemas─▒nda ya┼čananla ayn─▒: Akl─▒ma bir fikir geldi, hemen yazay─▒m!

Hem metin hem yorum hem oyun olarak zay─▒f bir ├žal─▒┼čma.

Bir Cevap Yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

*
*
Website