HAMLET (Bale)… Eser William SHAKESPEARE… HAMLET (Bale) - AFİŞMüzik Revas GABİCHVADZE… Reji ve Koreografi Nugzar MAGALASHWİLİ, Medeia MAGALASHWİLİ…

Hamlet’i tiyatro olarak seyretme fırsatını henüz bulamamışken balesini seyretmek değişik bir durum. Baleye pek sık gittiğimi söyleyemem; ama söz konusu Shakespeare ise gitmek gerekir bence. Muhteşem bir temsil seyrettiğimi söylemek isterim. Bu keyfi yaşamak için bale uzmanı, bale müptelâsı, konservatuar mezunu vs. olmanıza gerek yok; her kim olursanız olun tamamen estetik tatminlerle ayrılacağınız bir temsil seyredeceğiniz kesin.

HAMLET (BALE) - AÇILIŞ SAHNESİKonusunu hepimiz ana hatlarıyla aşağı yukarı anımsarız: Danimarka Kralı ölmüştür ve merhum kralın kardeşi, yani Hamlet’in amcası, merhum kralın karısıyla, yani Hamlet’in annesiyle, evlenir. Hamlet cenaze henüz kalkmışken düzenlenen bu düğüne anlam veremez. Yaşadıklarının şokunu atlatamamıştır; kale surlarında dolaşırken babasının, yani merhum kralın, hayaletini görür ve gerçekleri öğrenir: Hamlet’in annesi ile amcası el birliği ile babasını, yani kralı öldürmüşlerdir. Örgü buradan yola çıkar. Konuyu bilmeyenlerin internetten -ama tercihen 5 TL vererek oyun kitapçığından- konuyu okumalarında fayda görüyorum. Hamlet’i hiç bilmeyen birinin sadece bale gösterimini seyrederek durumu çözümlemesi biraz zor olabilir.

Eve döner dönmez kütüphanemden Hamlet’i aldım; HAMLET (BALE) - DÜĞÜN SAHNESİ15 Mart 1999’da okumuşum; zira hatırlayamadığım sahneler vardı. Tam yeniden okumaya başlayacaktım ki kendime kızdım; çünkü seyrettiğim bir Hamlet uyarlamasıydı ve tiyatro değil, baleydi; dolayısıyla ana hatları belirlenmiş bir çerçeve üzerinden, tüm sahneleri ayrıntılandırmadan ve haliyle tiyatrodan daha soyut sahnelenecek bir temsil olmalıydı bale uyarlaması. Bu noktada eseri yeniden okuyup, çözümlemelere dalıp, sahne yorumları üzerinden bir yazı kaleme almak haksızlık olacaktı.

HAMLET (BALE) - Eren KELEŞ (Claudius) - Mine İZGİ (Gertrude) - Burak KAYIHAN (Hamlet)Hamlet’te Burak KAYIHAN, Claudius’ta (amcası) Eren KELEŞ, Gertrude’da (annesi) Mine İZGİ harikalar yaratıyorlar. Ophelia rolünde Özge BAŞARAN’ı ayrı bir parantezle övmek istiyorum; çünkü yalnızca dansıyla değil sahnedeki zarif duruşuyla da muhteşem; tam da zihinlerdeki nazenin balerin tiplemesine uygun bir yapıyı temsil ediyor. Laertes’le Kuzey KIYICAN özellikle ikinci perdede sahnesinin artmasıyla gücünü hem fiziğiyle hem yeteneğiyle göstermeyi başarıyor. Başta da belirttiğim üzere baleden pek anladığımı söyleyemem; ama Aralcan KOCABEY dikkatimi çekti.

Dekor tam benim sevdiğim gibi; dolu dolu, ortamı yansıtıyor.HAMLET (BALE) - Özge BAŞARAN (Ophelia) - Burak KAYIHAN (Hamlet) Göl, deniz, kara bulutlar gibi bazı sahnelerin video görselleriyle desteklenmesi bence çok olumlu; klasik sahne yapısından çıkarıp daha hareketli, daha gerçekçi bir ortam sunuyor. Dekorda Savaş CAMGÖZ.

Açılış sahnesinde gördüğümüz kalın, parçalı, ağır kostümler beni biraz boğdu; o kıyafetlerle dans etmek zor olsa gerek diye oyuncular için endişelendim ve açıkçası açılış sahnesindeki kostümler zihnimde bir yere oturmadı. Ama sonrası çok iyiydi. Kostümde Sevtaç DEMİRER.

HAMLET (BALE) - TİYATRO SAHNESİKapanış sahnesi çok iyi tasarlanmış; herkesi çok keyiflendirdi. Ölümlerle dolu bir sahneyi ceset yığınlarıyla kapatmak yerine daha kahramanca, seyirci desteğiyle, coşkuyla bitirmek çok akıllıca.

Sözün özü keyifle, sıkılmadan seyredebileceğiniz estetik bir şölen diyebilirim. Baleden korkmaya gerek yok. Sanat insan için. Beğenebilirsiniz, beğenmeyebilirsiniz; ikisi de güzel bir hak.

Bu yazının kategorisi BALE.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*
*
Website