ANNA KARENINAÔÇŽ Yazan Lev TOLSTOYÔÇŽ Oyunla┼čt─▒ran Helen EDMUNDSONÔÇŽ ├çeviren Cevat ├çAPANÔÇŽ Y├Âneten ─░pek ATAG├ťN GEZENERÔÇŽ

Biraz edebiyatla ilgilenen herkes Anna KareninaÔÇÖy─▒ ucundan k─▒y─▒s─▒ndan bilir. Rusya, ├çarl─▒k d├Ânemi, s─▒n─▒f farklar─▒ndan do─čan travmalar. Zengin davetlere, ┼ča┼čaya ├Âzenen, kendini o d├╝nyada bulmak isteyen bir kad─▒n─▒n devlet memuru kocas─▒n─▒ ikinci plana iterek, t├╝m dedikodulara ra─čmen ya┼čad─▒─č─▒ yasak a┼čkÔÇŽ Arad─▒─č─▒n─▒ toprakta bulan, mutlulu─čunu ├žal─▒┼čmakla elde edebilece─čini anlayan Rus insan─▒ÔÇŽ Her ┼čeyin para olmad─▒─č─▒n─▒ anlayan, sevmeyi sevilmeyi, de─čer g├Ârmeyi ├Â─črenen insanlarÔÇŽ gibi birka├ž farkl─▒ ba┼čl─▒kla ├Âzetlenebilir. Farkl─▒ bir ├žal─▒┼čma, bamba┼čka bir yorum, ─░pek ATAG├ťN GEZENERÔÇÖi bu zorlu ├žal─▒┼čmadan ├Ât├╝r├╝ kutlamak gerekiyor.

Roman─▒n tamamen uyarlanmas─▒ (zaten) m├╝mk├╝n de─čilken, bu imk├óns─▒zl─▒─ča uyarlanabilecek k─▒s─▒mlar─▒n s├Âzden ziyade hareket a─č─▒rl─▒kl─▒ anlat─▒mla (dans, bale, mim, koreografi vs.) ifade edilmeye ├žal─▒┼č─▒lmas─▒ eklenmi┼č temsile. B├Âylesi g├╝├ž bir ├žal─▒┼čma seyirciyi de temsili dikkatli takip etmeye zorluyor. ┼×ik├óyet anlam─▒nda s├Âylemiyorum; ama haz─▒rl─▒kl─▒ olun. Sahneye koymak i├žin epey emek sarf edildi─či belli olan temsili seyretmek i├žin seyircinin biraz ├Âzverili olmas─▒ gerekiyor. Ben ├╝├ž├╝nc├╝ kez seyretti─čimde daha keyif ald─▒m; yani ilk g├Âsterim biraz s─▒k─▒c─▒ ve kar─▒┼č─▒k gelebilir.[1]

Zaman zaman dans tiyatrosuna kadar uzanan anlat─▒m ┼čiirsellik kat─▒yor esere. Dolay─▒s─▒yla anlat─▒mdaki co┼čku i┼člevi oyuncular─▒n mimiklerine ve beden hareketlerine kal─▒yor ├žo─ču zaman. Ama o ┼čiirsellikte biraz daha zengin bir koreografi ve dekor ihtiyac─▒ do─čmu┼č sanki. Zengin bir dekor ve koreografi seyirciyi sahneye daha ayd─▒nl─▒k bir bak─▒┼čla ba─člayabilirdi. Y├Ânetmen g├Âz├╝yle bakacak olursak, san─▒r─▒m y├Ânetmen seyirciyi b├╝y├╝lemekten ziyade, ├Ârg├╝den fazlaca kopar─▒p masals─▒ bir ortama s├╝r├╝klemeden d├╝┼č├╝nmeye odaklamay─▒ tercih etmi┼č; ancak genel bir ├žer├ževe ├žizilmesi uzun s├╝rd├╝─č├╝nden eserin temelini olu┼čturan konuya ancak yar─▒m saat sonra girilebilmi┼č.

M├╝zi─čin etkisi ve katk─▒s─▒ tart─▒┼č─▒lmaz; ancak ├Âzellikle kimi sahnelerde ÔÇśYeter!ÔÇÖ dedirtecek derecede y├╝ksek ses ve ac─▒nd─▒rma kulak t─▒rmal─▒yor, rahats─▒z ediyor. G├╝n├╝m├╝z dizilerinde moda olmu┼č, e─čitimsiz kula─ča hitap eden anlay─▒┼č temsildeki a─č─▒rl─▒─č─▒, olgunlu─ču, ├Âzg├╝n ├žabay─▒ bozuyor bence. Ke┼čke bir g├Âzden ge├žirme imkan─▒ olsa. Mikrofon kullan─▒lmas─▒ da hi├ž ho┼č de─čil. Art─▒k enikonu kullan─▒lmayan ba┼čland─▒ ve bu mikrofon i┼či hi├ž ho┼čuma gitmiyor.

Anna KareninaÔÇÖy─▒ canland─▒ran Asl─▒ ARTUK sezonun en ba┼čar─▒l─▒ temsillerinden biri olan (ve nedense bir t├╝rl├╝ yazamad─▒─č─▒m) YERLATINDAN NOTLARÔÇÖda da sahne al─▒yor. O temsilde v├╝cut yap─▒s─▒n─▒n rol├╝ i├žin uygun oldu─čunu, karakteri fiziksel olarak do─čru yans─▒tt─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝m; fakat bu temsile uygun bir fiziksel ki┼čilendirme g├Âremedim. Anna Karenina rol├╝ i├žin beklenen cazibeden uzakt─▒, hayallerindeki kad─▒n ruhunu co┼čturan hayat─▒ arzulayan, kad─▒ns─▒ bir beden dili g├Âremedim. Kost├╝mlerde Esra SELAH ba┼čar─▒l─▒ bir i┼č ├ž─▒karm─▒┼č ki buna ra─čmen AnnaÔÇÖy─▒ bekledi─čim ├žekicilikte bulamad─▒m. Aleksey KareninÔÇÖi canland─▒ran Cengiz UZUN hayata bak─▒┼č─▒ndaki kat─▒, kuralc─▒, devlet├ži AnnaÔÇÖy─▒ uzakla┼čt─▒ran d├╝nyay─▒ g├╝zel yans─▒t─▒yor. (Devlet├ži ifadesini ├Âzellikle kulland─▒m; ├╝st├╝ne d├╝┼č├╝nebiliriz.) DoliÔÇÖyi canland─▒ran ve belki daha genel manada kad─▒nlar─▒ temsil eden ├ľzden G├ľK├ľZ tam bir karakter oyuncusu bence; DoliÔÇÖyi seyircinin zihnine m─▒hl─▒yor adeta. Seyirciden ge├žer not alamam─▒┼č Moby DickÔÇÖte istedi─čini bulamayan Caner Kadir GEZENER burada mutludur san─▒r─▒m. Stiva rol├╝nde ┼×evki ├çAPA oynamay─▒ sevdi─či canl─▒ tiplerden birini canland─▒rm─▒┼č. Kont VronskiÔÇÖye Barbaros Efe T├ťRKAY yak─▒┼čm─▒┼č; biraz daha g├╝venli, Kont gibi durabilir bence. Kiti rol├╝nde Mihriban Rezzan SEYHAN’─▒ etkili bulmad─▒m. B├Âyle bir sahneleme oyuncular─▒n rollerini yans─▒tma ba┼čar─▒lar─▒n─▒ biraz sekteye u─čratm─▒┼č gibi geldi bana.

Ayr─▒ bir ba┼čl─▒─č─▒ hak edenlerÔÇŽ Rol├╝n k├╝├ž├╝─č├╝ b├╝y├╝─č├╝ yoktur, denir ya, i┼čte bu oyunda kocas─▒ tren alt─▒nda kalan kad─▒n─▒ canland─▒ran Ba┼čak G├╝le├ž G├ľKALP ÔÇťKocam─▒ g├Ârd├╝n├╝z m├╝?ÔÇŁ repli─čiyle ve verdi─či duyguyla 10 numara i┼č ├ž─▒kar─▒yor. Bu ┼čark─▒ ona gelsin.┬á

Y├Ânetmen ─░pek ATAG├ťN GEZENER’i y├Ânetmen olarak ANNEM─░N SON ├çILGINLIKLARI’ndan hat─▒rl─▒yoruz. G├╝zel, ba┼čar─▒l─▒ bir temsildi. Oyunculu─čunu da k─▒sa d├Ânemde, ├Ânce BERNARDA ALBA’NIN EV─░’nden, daha k─▒sa d├Ânemde GAYR─░ RESM─░ H├ťRREM’den hat─▒rl─▒yoruz. ANNE KARENINA’da yukar─▒da k─▒saca de─čindi─čim baz─▒ s─▒k─▒nt─▒lar g├Âr├╝lmekle birlikte hem oyuncu hem y├Ânetmen olarak son derece etkili buldum GEZENER’i.

Zor bir ├žal─▒┼čma, farkl─▒ bir ├žal─▒┼čma; s─▒k rastlayamayaca─č─▒n─▒z bir deneme. Bence bir g├Âr├╝n, bir daha g├Âr├╝n; ikincisinden daha keyifli ayr─▒lacaks─▒n─▒z emin olun.


*Foto─čraflar Devlet Tiyatrolar─▒ sitesinden al─▒nm─▒┼čt─▒r.
[1] ├ťst├╝nden epey zaman ge├žmi┼č olmas─▒na ra─čmen ancak kaleme alabildi─čim temsil ├╝zerine muhakkak s├Âylemek istedi─čim olumlu olumsuz bir├žok ba┼čl─▒─č─▒ da unutmu┼č olmal─▒y─▒m. ├ľzetle bu kadar yazabildim.

Bir Cevap Yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

*
*
Website